Blijft Beuningen een boodschappencentrum?

centrum-beuningen-vastgoed

BEUNINGEN, 14 september 2016 – Vorige week vroegen we Luc Beumer, bedrijfsmakelaar die vanuit Nijmegen een groot aantal dorpen en plaatsen eromheen bediend en daarnaast bestuurslid van het centrummanagement Beuningen is, naar zijn visie op de leegstand in het centrum van Beuningen. De winkelpanden een andere invulling geven werd door Luc als lastig beschreven. Deze week zijn visie over het weer gevuld krijgen van de panden met ondernemers.

Online winkelen eist deel van winkelgebieden op

Luc: “Je ziet dat er vanuit de kant van de gemeente voortdurend aandacht is en bekeken wordt wat met het centrum gedaan kan worden om er levendigheid in te houden of te verbeteren. Er zijn ook allerlei landelijke ontwikkelingen en ideeën over hoe je met de teruglopende markt omgaat want die terugloop vermindert niet. Nederland vergrijst en dat heeft gevolgen voor het winkelaanbod. Het wilt daarmee niet per definitie zeggen dat het winkelaanbod daardoor krimpt maar, het wordt wel anders. Je ziet wel dat het winkelaanbod krimpt in de zin dat er minder winkels zijn door het wegvallen van grote retailers zoals een V&D en je ziet dat er verplaatsing is van bestedingen uit een winkelgebied naar het online winkelen. Dat gaat weliswaar niet één op één maar het gaat toch wel ten koste van meters in een winkelgebied. Dat is een factor wat in de toekomst mee blijft spelen.”

Funshopgebied of boodschappencentrum?

“Ook al gaat het met de economie beter, dan heeft dat niet tot gevolg dat het winkelbestand ook evenredig gaat toenemen. Ik denk dat dat terug loopt tot een soort ‘harde kern’. Er zijn winkelgebieden die als funshop centrum benoemd kunnen worden en gebieden zoals het centrum van Beuningen dat in de categorie boodschappencentrum valt; Er is van alles wat in de basisbehoeften kan voorzien maar het is geen centrum waar je gezellig gaat funshoppen omdat de keuze daarvoor te beperkt is. De consument die recreatief wilt winkelen kiest dan eerder voor Nijmegen, Arnhem, Den Bosch of Eindhoven. Recreatief winkelen houdt in dat men langere tijd in het winkelgebied blijft en dat er mogelijkheden zijn voor ontspanning en vermaak. Het winkelen gaat dan richting vrije tijdsbesteding en daar speelt de horeca ook een belangrijke rol in.“

Meer horeca

“Als voorbeeld zie je Wijchen dat een sterk centrum heeft. Er is veel horeca wat gedurende de openingstijden van de winkels de mogelijkheid biedt om in het centrum te blijven en misschien daarna nog een rondje te lopen. Dat is voor Beuningen lastig, recent is er door de komst van Restaurant Dinges weer een stukje extra horeca bijgekomen. Het zal helpen als daar straks ook een terras bijkomt. Dan krijgt het Julianaplein weer een beetje versterking. Van mij mag daar eigenlijk best nog iets meer bij. Je moet niet met vluchtige horeca in de vorm van een cafetaria of shoarmazaak gaan invullen maar met zaken waar mensen kunnen zitten en wat kunnen nuttigen.”

“Nieuwe ondernemers zouden meer vertrouwen hebben en hun ziel en zaligheid in de zaak willen stoppen als er meer dynamiek in Beuningen zou zijn. Nieuwe ondernemers komen in principe uit de regio of uit Beuningen zelf omdat ze daar een gevoel bij hebben. Omdat ze er vrienden en familie hebben denken ze: ‘Men kent me en dan maak ik een grotere kans dan een andere plaats waar je inloop moet creëren op basis van wat je neerzet en wat veel langzamer en geleidelijk zal gaan’. Als je op dit moment kijkt naar hoeveel belangstelling er is onder jonge mensen om een onderneming in Beuningen te beginnen, dan is dat minimaal en dat hangt mede samen met de aantrekkelijkheid van het centrum.”

Consument met de rode loper binnenhalen

“Eerst moet er gebouwd worden aan het vertrouwen van de ondernemers die er al zijn. Als je kijkt naar het aanbod en de opzet van het centrum in Beuningen, dan is dat een prima basis. Wel moet er met zijn allen aan gewerkt worden om de consument met de rode loper binnen te halen en nog meer tegemoet te komen zodat die het leuk en plezierig vindt. Als er met zijn allen een koopzondag afgesproken wordt, dan kan je als ondernemer niet denken dat het extra uren zijn en daarom niet open zijn. Alleen als je met zijn allen meedoet dan zal een consument geneigd zijn om te komen. Want, als die keer op keer teleurgesteld wordt en ziet dat alleen de supermarkt open is, dan gaat die consument de andere winkels ook niet meer opzoeken. Beuningen heeft te weinig winkels om zich te veroorloven dat er een paar dicht zijn op een koopzondag. Het gevoel om te gaan funshoppen is dan niet mogelijk en men gaat dan eerder naar Nijmegen die alle zondagen open is. Ook al zijn er daar ook veel winkels dicht, vanwege het grotere aantal, zijn er toch nog genoeg geopend waar je het recreatieve winkelen een bodem mee geeft.“

Allemaal open op koopzondag maar mét iets extra’s

“Er zijn maar een stuk of vijf of zes koopzondagen in Beuningen en dan moet je daar toch met zijn allen je schouders onder kunnen zetten? Maar goed, als men niet wil of kan, dan houdt het op. Feit is dat de economie steeds meer naar 24 uur gaat en dat ook bij winkels in toenemende mate, de zondag een belangrijke onderdeel in de omzet vormt, zeker in de grotere plaatsen. Kleinere plaatsen zoals Beuningen blijven moeilijk om met grote plaatsen te vergelijken. Je blijft voortdurend de strijd houden om de consument op de zondag naar een kleinere plaats te krijgen. Als dat alleen van de winkels moet komen, dan kost dat veel moeite. Ten eerste omdat niet alle winkels open zullen gaan en omdat je er echt iets bij moet organiseren in de vorm van een evenement om het funshoppen nadrukkelijker naar voren te laten komen.”

De consument in de winkel vertroetelen

“Naast activiteiten in het centrum kun je ook denken aan gezelligheid in de winkel maar dat is lastig omdat je winkel en horeca bij wet niet mag combineren. Daar wordt nu wel aan gesleuteld. Er zijn een aantal gemeenten die toestemming van de minister hebben gekregen om ermee te experimenteren. Het leuke daarvan is dat je iemand iets aan kunt bieden als ze eenmaal binnen zijn. Je biedt ze à la Dekker vd Vegt een kopje koffie en je mag misschien een glaasje wijn schenken.”

“De horeca is heel bang dat het oneerlijke concurrentie is. Ik denk dat diegene die in de winkel een glaasje wijn krijgt of koopt, een consument is die anders op dat moment niet de horeca binnen zou lopen. De consument die de horeca binnenloopt doet dat bewust om dáár gezellig wat te gaan drinken, eventueel ook na sluitingstijd van de winkels. Ik ben daar niet zo bang voor en als dat enige bedreiging zou zijn voor de horeca, then let it be! We worden allemaal door nieuwe ontwikkelingen gedwongen om telkens te zoeken naar mogelijkheden om de consument binnen te houden. Wat je hier nog niet zo ziet maar in Engeland bijvoorbeeld wel, is dat je bij een lunchroom ook meubeltjes kunt kopen. De aankleding is geprijsd en als je daar iets leuk van vindt, dan kun je het ook kopen.”

Blijft Beuningen een boodschappencentrum?

“De basis van Beuningen is goed. Er is een redelijk gevarieerd aanbod aan winkels, parkeren is gratis, er zijn voldoende supermarkten die de klanten naar het centrum trekken en aan het Julianaplein is een enige verscheidenheid aan horeca. Dit zouden er misschien best meer mogen zijn. Als de ondernemers unaniem bereid zijn om die paar koopzondagen met zijn allen open te zijn zodat de klant duidelijkheid heeft wat die mag verwachten en het centrummanagement de evenementen rondom die koopzondagen weet te blijven organiseren, dan kan ook Beuningen een funshop functie in de regio krijgen. Als eenmaal die beleving er is, dan worden de lege panden ook weer aantrekkelijk voor nieuwe ondernemers en heeft de consument meer keus wat het recreatief winkelen versterkt. Beuningen kan dan ook consumenten uit de regio trekken.”

Lees ook
07-09-2016 Wat zijn de opties voor lege winkelpanden in Beuningen?

Beuningen Magazine is mede mogelijk door:
knop-pijl-blauw-naar-laatste-berichten