De wereld van koffie

Koffie is razend populair over de hele wereld. En elk land kent verschillende redenen om de drank te drinken. Ontspanning, een moment voor jezelf of om wakker te worden, koffie hoort erbij!

Koffie kent een zeer lange geschiedenis. De oorsprong van deze populaire drank ligt in de bergen van Ethiopië. Hier groeit de boomachtige koffiestruik in het wild en bereikt deze een hoogte van ongeveer tien meter. Al voor de tiende eeuw hadden nomadenstammen ontdekt dat de rijpe bonen eetbaar waren.

Gedurende de 13e en 14e eeuw maakte de koffieboon een oversteek over de Rode Zee en deed zijn intrede in Arabië. De legende vertelt dat monniken ontdekten dat ze door de bonen te branden een drankje met hetzelfde opwekkende effect konden maken, maar met een veel betere smaak. Sindsdien werden de bonen en het drankje dat ermee werd gemaakt, beschouwd als een luxe stimulerend middel.

De eerste scheepslading koffie arriveerde in Venetië in 1630 vanuit Turkije. Binnen korte tijd verschenen overal ter wereld koffiehuizen, waarbij Frankrijk de grootste koffieconsument in Europa werd. Tot aan het einde van de 17e eeuw waren Ethiopië en Jemen de enige landen die koffie verbouwden. Daarna slaagden de Nederlanders erin om dit streng bewaakte monopolie te doorbreken door koffie te verbouwen in Oost- Indië. Rond het begin van de 18e eeuw verspreidde de koffieteelt zich via de koloniale machten naar de Caraïbische eilanden, Midden Amerika en Brazilië. Vanaf het midden van de 19e eeuw werd koffie één van de belangrijkste handelsgoederen in de wereld.

Verschillende manieren van koffiezetten

De alleroudste manier van koffiezetten is op z’n Arabisch of Turks. Met de tijd zijn er heel wat verschillende methodes van koffie zetten bij gekomen. In de westerse wereld wordt gebruik gemaakt van diverse methodes. Met de snelfilter kun je op een eenvoudige manier veel koffie zetten zonder veel gedoe. Maar ook de laatste jaren is er in Nederland veel veranderd in de koffiecultuur, De beleving rondom koffie is sterk in ontwikkeling en men kiest vaker voor kwaliteit dan voor kwantiteit.

DeLonghi-nespresso-silverNespresso was het eerste merk wat met cupjes op de markt kwam, voor ieder wat wils. Cupjes, waarbij de consument keuze heeft in smaak en sterkte, maar ook heeft men de keuze voor een restretto, espresso of gewone koffie. Het water wordt onder hoge druk (19 bar) door het cupje koffie gedrukt, hierdoor ontstaat een mooie cremalaag die de aroma’s en de warmte van de koffie vasthoudt. Deze cups zijn ook vacuüm verpakt, waardoor de koffie niet verouderd en het aroma behouden blijft. Volgens Martijn Engel, verantwoordelijk voor o.a. de koffieafdeling van Expert Beuningen, bieden de machines met melkopschuimers van Nespresso veel gebruikersgemak. “We hebben al een Nespressomachine in de winkel vanaf 89 euro.”

Philips-Senseo Een ander systeem zijn de koffiepadapparaten. Deze zijn niet meer weg te denken uit de winkel, waarvan de Senseo bij iedereen wel bekend is, ook de pads zijn tegenwoordig in diverse variaties te koop. Bij deze apparaten wordt de koffie met veel minder druk door de apparaten gedrukt, waardoor de koffie wat minder krachtig is. Maar bij heel veel consumenten is de Senseo een geliefd apparaat. Dit merken we aan de vervangingsmarkt vertelt Martijn.

Laatste jaren zijn ook de volautomatische koffiemachines erg in opkomst, met één druk op de kop worden de koffiebonen vers gemalen en kun je kiezen tussen een Espresso, Cappuccino, Caffé Latte of een Latte Macchiato. We hebben merken zoals Miele, DeLonghi, Saeco en we hebben al een volautomatische machine vanaf 249 euro. Ook de onderhoudsmiddelen, zoals ontkalker zijn in de winkel te verkrijgen.

Martijn: “We hebben bij Expert Beuningen diverse apparaten demonstratie klaar staan en we laten de consument graag proeven. Het perfecte kopje koffie is voor ieder een persoonlijke smaak, waarbij de geur, de sterkte, de balans van smaken en de nasmaak van invloed is. Regelmatig zijn er in de winkel koffiedemonstraties en aantrekkelijke acties. We willen de consument graag een goed advies geven, zodat men thuis optimaal van elk kopje koffie kan genieten. Zo’n dag organiseren we ook aanstaande zondag 4 oktober 2015.”

expert-752x104

Bronnen: douweegbertsprofessional.com / koffieleut.info

Beuningen Magazine is mede mogelijk door:
knop-pijl-blauw-naar-laatste-berichten